fbpx

Een goed klimaatsysteem draagt bij aan het succes van een winkel

Claudia Sträter Utrecht

Het kiezen en betrekken van een nieuw winkelpand is voor u als ondernemer een intensief proces. U heeft voor het zover is dan ook heel veel zaken te overdenken en op orde te brengen. Bij de inrichting wordt in de regel meestal stilgestaan bij het design van de winkel en het productassortiment. Op zich logisch, want dat zijn natuurlijk de zaken die het eerst in het oog springen. Voor klanten echter, is naast de beleving en het verkrijgbare assortiment, ook het winkelklimaat van belang. Dat wordt nog wel eens vergeten. Een gemiste kans, want klanten nemen veel minder de tijd of haken zelfs af, als ze moeten winkelen in een oncomfortabele omgeving. Juist daarom is voor een succesvolle zaak een goed doordacht klimaatsysteem zeker zo belangrijk als het design en het productassortiment dat de klant er kan vinden.

Lastige klimaatvraagstukken zoals te grote temperatuurverschillen tussen de winkel en de straat of een hinderende luchtvochtigheid zijn met een goed uitgebalanceerde klimaatinstallatie perfect op te lossen. Ook is het belangrijk om rekening te houden met de klimaatomstandigheden waaronder bepaalde producten het beste hun kwaliteit behouden. Uiteraard geldt dit bijvoorbeeld voor producten in de foodbranche. Daarnaast zijn bijvoorbeeld ook textiel en edelmetalen gevoelig voor klimaateigenschappen en verdienen aandacht als het gaat om de keuze en inregeling van uw klimaatinstallatie.

 

Bij een complete horeca-ervaring hoort een uitgekiende klimaatinstallatie

Bezoekers van horecagelegenheden komen tegenwoordig steeds meer voor een ‘complete ervaring’ naar een restaurant of café. Meer dan ooit is de beleving rondom een bord eten in een restaurant of een glas bier in een café belangrijk voor een bevredigende totaalervaring, die bij een juiste invulling een voorsprong geeft op de concurrentie. Verwarming, koeling en ventilatie, de complete luchtbehandeling in horecagelegenheden, zijn belangrijke factoren, die een sterke invloed hebben op die ervaring.

Volkskrantgebouw Volkshotel Amsterdam

Werken in een horecagelegenheid is vaak inspannend en druk. Horecamedewerkers hebben daardoor behoefte aan voldoende verse en koele lucht op de werkplek of in ieder geval op een deel van de werkplek. De bezoeker daarentegen ontspant zich en heeft daarom andere behoeften als het gaat om temperatuur en ventilatie. Een goed ingeregelde klimaatinstallatie geeft beiden een aangenaam verblijf in restaurant of café.

Achter de keukendeur moet u als horecaondernemer rekening houden met weer andere facetten binnen de lucht- en klimaattechniek. Naast een aangenaam werkklimaat voor het keukenpersoneel, vragen speciale horeca afzuiging en horeca ventilatie de aandacht. Door de (vaak) in relatief grote aantallen aanwezige warmtebronnen en wisselende luchtvochtigheid, is een continue adaptatie van het klimaatsysteem aan de omstandigheden van groot belang. In de keuken gaat het immers om geuren, brandveiligheid, bewaar- en bereidingstemperaturen van voedingsmiddelen etc.

De luchtbehandeling is in horecagelegenheden al met al een belangrijk aandachtspunt voor horecaondernemers, dat invloed heeft op zowel klantervaringen als werkomstandigheden van uw personeel. Een uitgekiende en goed ingeregelde klimaatinstallatie houdt met alle belangen rekening en zorgt voor een prettige omgeving voor iedereen.

Claudia Sträter Utrecht

Let als installateur op snelheid en moment

Het landschap binnen retail en horeca verandert. Nieuwe horecaconcepten komen als paddenstoelen uit de grond en zetten traditionele restaurants, bars en cafés onder druk. Dat ook de retailwereld aan grote veranderingen onderhevig is, is geen nieuws. Winkels komen en winkels gaan; het straatbeeld is voorgoed anders dan voorheen. De concurrentie in de retail- en horecabranche is door al deze snelle ontwikkelingen heviger dan ooit.

Voor u als installateur is het in deze context zaak om bij de installatie en inregeling van klimaatinstallaties in winkels en horecagelegenheden zo weinig mogelijk tijd kwijt te zijn. Ieder uur dat er geen klanten in winkel, café of restaurant aanwezig kunnen zijn vanwege werkzaamheden, kost de ondernemer geld. Kom dus als installateur de ondernemer tegemoet door snel te werken en slim de werkzaamheden te plannen. Liefst op momenten en tijdstippen dat er voor de winkelier of horecaondernemer toch weinig te verdienen valt.

Let als adviseur op verschillen in werkruimtes en ruimtes waar klanten aanwezig zijn

Een klimaatinstallatie moet toegesneden zijn op de functie van een ruimte. Binnen retail en horeca hebben vaak verschillende ruimtes met sterk uiteenlopende functies een plaats in het gebouw. Klanten van winkels en horecagelegenheden hebben daarnaast in de regel andere behoeften dan medewerkers. In één gebouw kunnen dan ook grote verschillen zijn als het gaat om gewenste temperaturen, ventilatie en luchtvochtigheid.

 

Expresso Fashion Nijmegen

In de regel geldt voor werkruimtes het volgende binnen retail en horeca:

  • De maximumtemperatuur op de werkplek voor zittende (kantoor)arbeid mag niet hoger zijn dan 30°C.
  • De maximumtemperatuur voor een werkplek met licht lichamelijk werk (bijvoorbeeld een kassawerkplek) mag niet hoger zijn dan 28°C.
  • De maximumtemperatuur voor een werkplek met intensief werk mag niet hoger zijn dan 26°C met een voelbare luchtstroom en 25°C zonder voelbare luchtstroom.
  • De maximumtemperatuur voor een werkplek met zeer intensief werk mag niet hoger zijn dan 25°C met een voelbare luchtstroom en 23°C zonder voelbare luchtstroom.

Door deze vuistregels in ieder geval te hanteren wordt voorkomen dat een oncomfortabele situatie ontstaat. Adviseer een retail- of horecaondernemer altijd om een plan te laten maken op het niveau van specifieke werkplekken voor een optimale arbeidsproductiviteit. Geef daarbij aandacht aan specifieke situaties. Zo is het bijvoorbeeld zaak om in keukens rekening te houden met luchtstromen die hete afvoerlucht bevatten. Deze vragen om een advies hoe dergelijke dampen veilig kunnen worden afgevoerd. Keukens moeten overigens sowieso voorzien worden van een plan om extra controles te voeren op de installaties, zodat de veiligheid gewaarborgd blijft.


Hoe de Schilt Bedrijven bijdragen aan een optimaal binnenklimaat in een winkel

De Schilt Bedrijven hebben tientallen jaren ervaring met projecten in de retail en horeca. Met onze capaciteit en eigen montage- en serviceafdelingen gaan we snel en adequaat te werk.

In ons magazijn ligt een uitgebreid assortiment van TROX brandkleppen op voorraad. Onze specialisten adviseren u met kennis van zaken over brandveilige klimaatinstallaties in professionele keukens.

In de retail onderhouden we een sterke band met onder andere DMG (de Mandemakers Groep). In veel van haar winkels door het hele land plaatsen de Schilt Bedrijven complete klimaatinstallaties en voeren wij daarnaast het service en onderhoud uit. Gerealiseerde projecten waar de Schilt Bedrijven aan hebben bijgedragen zijn Claudia Sträter in Utrecht en Expresso Fashion in Utrecht en Nijmegen. Ook op horecagebied hebben we de nodige en vaak bijzondere projecten afgeleverd zoals de diverse horecagelegenheden van Heerlijkheid Mariënwaerdt in Beesd.

De Mandemakers Groep
De Mandemakers Groep

Gerelateerde projecten:
  • schilt_Sträter_Utrecht_196A7576
    Claudia Sträter, Utrecht
  • schilt_Expresso_Nijmegen_196A7700
    Expresso Fashion, Nijmegen
  • schilt_Expresso_Utrecht_196A7560
    Expresso Fashion, Utrecht
Persoonlijk advies

Bent u geïnteresseerd in de producten en/of diensten van Schilt,
vraag dan informatie aan via onderstaand formulier.

Leo 't Jong

Leo 't Jong

Addy Buijserd

Addy Buijserd